ROC de Leijgraaf behoort tot een klein groepje van roc’s dat voldoet aan
de norm voor ‘doelmatig opleiden’ van studenten in de mobiliteitsbranche. Dat blijkt uit de Doelmatigheids-atlas van Innovam, het kennis-
en opleidingscentrum van deze sector.
Volgens de afspraken tussen overheid, bedrijfsleven en onderwijs over doelmatig opleiden in de mobiliteitsbranche, zou iedere opleiding per roc minimaal 18 leerlingen moeten hebben. De Doelmatigheids-atlas laat zien dat bijna alle scholen minimaal 1 opleiding hebben die niet aan deze norm voldoet. ‘Uitzondering hierop zijn ROC de Leijgraaf, ROC Kop van Noord- Holland, ROC TOP en Zadkine’, aldus Innovam.
Docent Mark Jansen geeft aan dat het aantal aanmeldingen voor de opleiding Autotechnicus landelijk gezien daalt, maar bij ROC de Leijgraaf een kleine stijging laat zien. ‘We hebben gelukkig genoeg stageplekken voor onze leerlingen. Iedereen is geplaatst, we hebben zelfs plekken over’, aldus Jansen.
Zorgen zijn er wel over het aantal banen in loondienst in de regio voor afgestudeerden. ‘Maar landelijk gezien is dit veel erger. Sommige leerlingen lossen dit op door te kiezen voor een bol-opleiding, en dus vijf dagen in de week naar school te gaan in plaats van de bbl-opleiding die werken en leren combineert.’
Jansen ziet een trend dat vanuit het bedrijfsleven meer vraag is naar leerlingen van de opleiding Eerste Autotechnicus. ‘Men wil beter opgeleid personeel dat breder inzetbaar is.’
Volgens de afspraken tussen overheid, bedrijfsleven en onderwijs over doelmatig opleiden in de mobiliteitsbranche, zou iedere opleiding per roc minimaal 18 leerlingen moeten hebben. De Doelmatigheids-atlas laat zien dat bijna alle scholen minimaal 1 opleiding hebben die niet aan deze norm voldoet. ‘Uitzondering hierop zijn ROC de Leijgraaf, ROC Kop van Noord- Holland, ROC TOP en Zadkine’, aldus Innovam.
Docent Mark Jansen geeft aan dat het aantal aanmeldingen voor de opleiding Autotechnicus landelijk gezien daalt, maar bij ROC de Leijgraaf een kleine stijging laat zien. ‘We hebben gelukkig genoeg stageplekken voor onze leerlingen. Iedereen is geplaatst, we hebben zelfs plekken over’, aldus Jansen.
Zorgen zijn er wel over het aantal banen in loondienst in de regio voor afgestudeerden. ‘Maar landelijk gezien is dit veel erger. Sommige leerlingen lossen dit op door te kiezen voor een bol-opleiding, en dus vijf dagen in de week naar school te gaan in plaats van de bbl-opleiding die werken en leren combineert.’
Jansen ziet een trend dat vanuit het bedrijfsleven meer vraag is naar leerlingen van de opleiding Eerste Autotechnicus. ‘Men wil beter opgeleid personeel dat breder inzetbaar is.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten